fredag den 25. oktober 2013

Ghetto Snoot Grid

Jeg kedede mig lidt på sådan en helt normal fredag, så jeg satte mig for at lave en gørdetselv snoot med grid til en af mine speedlights.

Tidsforbrug: 1 time
Pris for materialer: 10kr

Materialer:
Pap eller karton, corn flakes æske eller lignende
Sugerør, sorte, kan fåes i søstrene grene for en 5'er
Lim
Saks
Målebånd eller lineal.
Sort tape, til finish

Snoot?
Til dem der ikke ved hvad en snoot er:

Uden nogen form for lysændring, vil din flash sprede lyset over et meget stort område.
Ofte kan man have brug for lys der er kontrolleret på et lille område. Og her kan vi bruge en snoot. I alt sin enkelthed er det bare et rør på din flash der samlet lyset, og laver en spotlight effekt. Med et grid bliver lyset endnu mindre spredt og mere defineret.

Til sagen

Jeg fandt en tommelstok og målte siderne på min speedlight.


På min Yongnuo 460II var målene 63x40mm. 
Jeg tømte Cheriospakken og har brugt pappet fra. 


Målene er tegnet ned på pappet. først 40mm, så 63mm, så 40mm, 63mm og 10mm i overlap. Pappet danner en firkant, som fyldes med rørstykker.

Dybden er 50mm. jeg klipper sugerørene på 20mm så der bliver 30mm tilbage som bliver "kraven" til min Speedlight.
Næste trin er klipning af sugerør. Klip dem i stykker på 20mm. 


Bare klip rigeligt:)

Herefter skal rørene limes på pappet. Tag en række ad gangen og fyld op i siderne til sidst. 


Det tager lidt tid, jeg brugte ca. en halv time.

Når firkanen er fyldt op limer du pappet til rørene hele vejen rundt. til sidst limer du den lille overlapning på 10mm fast. Det forstærker Snoot'en en smule.


Når der er limet og det er tørt giver du den en gang sort tape. Det giver den der professionelle finish:)


Den færdige snoot med grid.



Til sidst et billeder af hvad der sker med lyset, før og efter snoot.


Speedlight uden Snoot


Speedlight med snoot/grid


God fornøjelse:)
Joachim Mortensen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar